‎ ‎

הנגשה באמצעות תוסף

הנגשת אתרים

נגישות האתר חיונית ליצירת חוויה מקוונת ראויה לאנשים עם מוגבלויות. המשמעות היא לוודא שאתרים, תוכניהם וכליהם מעוצבים ומפותחים כך שכל אחד יכול להשתמש בהם, ללא קשר ליכולותיו הפיזיות, חושיות או קוגניטיביות. הדבר יכול לכלול הספקת טקסט חלופי לתמונות (מלל חילופי), ווידואי כי ניתן להשתמש בכל הפונקציות אך ורק באמצעות המקלדת, אספקת תמלילים לאודיו ועוד. חשוב לציין כי נגישות האתר חשובה לא רק לאנשים עם מוגבלויות, אלא שיפור הנגישות יכול להיות מועיל לבעלי האתר ולמפעיליו ממספר הסיבות:

  • ראשית, מדובר במילוי החובה החברתית ובשיפור מוניטין החברה שאתריה הינם נגישים לציבור הרחב כולל בעלי מוגבלויות למיניהן,
  • שנית, מדובר ביכולת להרחיב את אוכלוסיית המבקרים באתר ולהגביר את הנוכחות ברשת,
  • שלישית, מדובר במילוי החובה החוקתית שמוטלת על מחזיקי האתר ומפעיליו ודורשת לדאוג כי האתר מעוצב בצורה הנגישה, מכיל תוכן נגיש, ועומד בכל הדרישות של הוראות התקינה הרלוונטית.

ישנם מספר עקרונות מרכזיים של נגישות אתרים שאחריהם עוקבים ארגונים ויחידים הפועלים בעולם הנגשת האתרים. אלו כוללים:

  • עקרונות התפיסה: מידע וממשק משתמש חייבים להיות ניתנים להצגה למשתמשים בדרכים שבהן הם יוכלו לתפוס אותם בצורה הנוחה. זאת כולל מתן מלל חלופי לתמונות, כתוביות לסרטונים ותמלילים לתוכן אודיו.
  • עקרונות התפעול: רכיבי ממשק משתמש וניווט באתר חייבים להיות ניתנים להפעלה נוחה. משמעות הדבר היא כי משתמשים חייבים להיות מסוגלים להשתמש באתר עם מקלדת בלבד, כמו גם עם טכנולוגיות מסייעות כגון קוראי מסך.
  • עקרונות המובנות: מידע באתר ותפעול ממשק המשתמש חייבים להיות מובנים בצרוה אינטואיטיבית. זאת כולל שימוש בשפה ברורה ותמציתית, עיצוב קישורים וכפתורים, והקפדה על נוחות הניווט באתר ועוד.
  • עקרונות היציבות: האתר חייב להיות יציב מספיק וניתן לשימוש באמצעות מגוון רחב של טכנולוגיות מסייעות. זאת כולל שימוש בתגי HTML סמנטיים ומתן תמיכה בתכונות ARIA (Accessible Rich Internet Applications).

כאמור, ישנם מספר חוקים והנחיות התקינה המחייבים אתרי אינטרנט להיות נגישים, כולל אמנת האומות המאוחדות בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות (UN CRPD), חוק האמריקאים עם מוגבלויות (ADA) הנחיות הנגישות לתוכן אינטרנט (WCAG 2.0) שפותחו על ידי קונסורציום האינטרנט העולמי (W3C), חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998, ותקן 5568 ישראלי.  חוקים והנחיות אלו קובעים קריטריונים ספציפיים שאתרים חייבים לעמוד בהם כדי להיחשב נגישים. כדי להפוך אתר לנגיש, יש לנקוט צעדים הבאים:

  • הקוד חייב להיות כתוב בצורה שתואמת את הטכנולוגיות המסייעות כמו קוראי מסך, המאפשרות לאנשים עם לקות ראייה לגשת לתוכן האתר.
  • הקוד צריך להיות כתוב בצורה שתאפשר למשתמשים לנווט באתר באמצעות המקלדת ולהתאים את גודל הגופן, הצבע והניגודיות לצרכיהם.
  • הקוד צריך להיות כתוב בצורה שתומכת בתכונות נגישות כגון מגדילי מסך ותוכניות המרת טקסט לדיבור שיכולות להיות מועילות עבור אנשים עם ליקויים פיזיים או קוגניטיביים.

על ידי נקיטת הצעדים הנזכרים לעיל, מפתחים יכולים להבטיח שהאתרים שלהם נגישים לכלל הגולשים. כמו כן, בעת פיתוח או עיצוב מחדש של אתר האינטרנט, חשוב להעריך את נגישותו כבר בשלבים המוקדמים של התכנון כדי לזהות בעיות פוטנציאליות. במרכז הישראלי להנגשת אתרים אנו מקפידים כי קוד, עיצובם ותוכנם של האתרים יעמדו בקריטריונים של חקיקה ותקינה בדבר הנגישות, ובפרט שמים דגש על השירותים המוענקים ללקוחותינו כגון:

  • בדיקות נגישות מקיפות הכוללות שימוש בתוכנות קוראי מסך NVDA ו-JAWS,
  • שימוש ברכיב הנגישות תוצר בית של המרכז אשר נועד להבטיח כי אתר יהפוך לנגיש יותר וזאת ללא התערבות בקוד המקורי של אתרכם, אלא באמצעות הוספת שורת קוד בודדת,
  • בדיקת נגישות התכנים שמפורסמים באתר וגרסותיו הניידות במערכות הפעלה שונות,
  • שכתוב קוד האתר הקיים ואף הקמת אתר נגיש חדש על ידי מומחינו ובצירוף אישור הנגישות המעיד על היות אתרכם נגיש.

המרכז הישראלי להנגשת אתרים ממלא תפקיד קריטי במתן סיוע לארגונים וליחידים ששואפים להמיר את אתריהם לנגישים יותר. ביכולתנו להציע מגוון משאבים ושירותים, כולל תכניות הדרכה, ערכות כלים וייעוץ בכל הנוגע לשיטות העבודה המומלצות לעיצוב ופיתוח אתרים נגישים. באמצעות הזמנת שירותנו, אתם יכולים להבטיח שאתר האינטרנט שלכם יהיה נגיש לכל המשתמשים, ללא קשר למוגבלויותיהם או לבחירותיהם בטכנולוגיות המסייעות בגלישה.

צור קשר

כתובת

אלעד , ישראל

צור קשר

טלפון:  03-9153153

שעות עבודת משרד:

ראשון – חמישי 9:00 – 17:00

אלעד, ישראל

צור קשר

מלא את הטופס או שלח דוא"ל ישירות אל: office@israel-accessibility.co.il